אז כמה אתה שווה? 10 טיפים להערכת שווי במקרה של פרידה.

שתפו את הפוסט

תהליך של פרידה הוא בהחלט לא דבר נעים. זהו תהליך מלא אמוציות, והולך ומסתבך אם ישנה כוונה להסתרת נכסים. לעיתים מי שיש לו יותר מנסה "להעלים" חלק מהנכסים כדי להתחמק מהחובה לחלוק אותם, לעיתים תוך שימוש במניפולציות שתכליתן לעוות את המציאות.

בתוך סבך המניפולציות, יש מקום לאנשי מקצוע שיעשו סדר בבלגן ויעזרו לכם להבין כמה אתם או בן הזוג שלכם שווים באמת. אספתי עבורכם כמה טיפים שיעזרו לכם במקרים אלו, והם אגב תקפים גם למקרי מחלוקת או פרידה עסקית בין אחים, שותפים, וכו'.

שותפויות-גדול

  1. אתם זכאים לגילוי מסמכים

עו"ד מטעם הצד התובע רשאי להוציא צו גילוי מסמכים. אם אתם נשואים, שותפים או אחים ובעלי זכויות בנכס – אתם זכאים  לעיין בכל הפרטים והדוחות. הוציאו צו גילוי מסמכים והעבירו אותם לאיש מקצוע היודע לקרוא דוחות, ולפעמים גם קצת מעבר למה שכתוב.

  1. אל תאמינו לדוחות

אספו את כל מסמכי החברה – דוחות כספיים, הכוללים מאזנים, דוחות רווח והפסד, דוח על תזרים המזומנים, דוח על השינויים בהון ועוד. חשוב לעשות בדיקות מקיפות ולנסות לזהות מניפולציות חשבונאיות ואחרות. כך למשל, אם החברה נמצאת בהפסד, ייתכן ומדובר באירוע חד פעמי או בשל משיכת שכר ביתר מצד בעל המניות.

  1. קחו לכם מומחה מטעמכם

גם אם בית המשפט מינה מומחה מטעמו, אל תסתפקו בזה. עדיף לכם, בדרך כלל, לשכור את שירותיו של מומחה שאתם בוחרים, שיהיה "בצד שלכם" ויעבוד בשיתוף פעולה מול כלכלן מטעם בית המשפט.

  1. קבלו טיוטה מהמומחה מטעם בית המשפט

מומלץ תמיד לקבל טיוטה מהמומחה לפני שהוא מוציא גרסה סופית לבית המשפט.
מקצוען אמיתי ישמח לתת את הטיוטה. כך אפשר לשאול אותו שאלות מבעוד מועד ולא בדוכן בית המשפט. הרבה יותר קל לשנות חוות דעת כאשר היא בגדר טיוטה מאשר חוות דעת שעלתה כבר לבית משפט.

  1. וודאו שרואה החשבון שלכם באמת מבין בהערכת שווי חברות

רוב משרדי רואי החשבון לא מתמצאים בהערכת שווי חברות. גם אם הם למדו דבר או שניים בנושא, לרובם אין את הפרקטיקה לעשות את זה. חפשו משרד רואי חשבון הכולל מחלקה כלכלית ובעל ניסיון מוכח בהערכת שווי חברות ונכסים.

  1. חוות דעת מומחה מטעם בית המשפט אינה סוף פסוק

קיבלתם חוות דעת ממומחה מטעם בית המשפט והיא אינה נכונה לדעתכם? אל ייאוש. לא פעם חוות הדעת מטעם מומחה שמונה ע"י בית המשפט משתנה בעקבות בדיקה כלכלית מקצועית של אחד הצדדים.

  1. לא בטוחים כמה אתם שווים והאם כדאי להיכנס לוויכוח? בדקו!

אם אינכם בטוחים מה השווי שלכם או של החברה שלכם, עשו לעצמכם בדיקה מקדמית מקיפה ודעו את השווי האמיתי שלכם. לפעמים בדיקה כזו מובילה למסקנה שעדיף להתפשר ולהימנע מהידיינות משפטית מייגעת

  1. גם לסטרטאפ בחיתוליו יש שווי

גם שמדובר בחברה בראשית דרכה, בסטארט אפ בשלבי גיוס הון, או בחברה בהפסדים – עשוי להיות שווי לחברה. גם  לחברה שעדיין לא הרוויחה שקל אחד, אולי יש שווי עתידי. ניתן לבדוק התכנות עסקית ולהעריך את שוויה.

  1. אם רוצים לנצח בבית המשפט, חייבים ליווי של אנשי מקצוע

אם רוצים להיכנס לתביעה שיש בה ליבה פיננסית, כדאי להשתמש באנשי מקצוע מהתחום. אם מדובר בהערכות שווי, כדאי להתייעץ גם עם מעריכי שווי מנוסים, כלכלנים ו/או רואי חשבון. לא כדאי לסמוך על עורכי הדין בלבד, המבינים את הצד המשפטי, אבל לא תמיד את הצד העסקי והכלכלי.

  1. אולי בכל זאת אפשר להסתדר?

בסופו של דבר אם ניתן להסתדר ברוח טובה, זהו הפתרון הכי נכון, הכי קל והכי פחות מייגע ויקר. לעיתים בעזרת נכונות, תקשורת טובה וקצת אמון, תוכלו להגיע להסדר. פשוט לשים את כל הסיפור מאחוריכם ולהתחיל פרק חדש בחייכם, ולא להיגרר לדיונים של שנים.

אגב, מניסיוננו, בתיקים לא מעטים נפסקו פסיקות לא ריאליות. עם פתיחת התיק מחדש לאחר בדיקה מקצועית הסתבר כי שווי החברה גדול יותר. במקרים אלו בן או בת הזוג קיבלו סכום הגבוה משמעותית מזה אשר נפסק עבורם בתחילה.

אז נאחל לכם שלא תחוו פרידות ושתמיד תהיו יחד. אבל אם כן, ותצטרכו אותנו, אנחנו כאן לשירותכם.
דוד קפון, מנהל המחלקה הכלכלית | גיל הלוי גולד רואי חשבון ויועצים

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן