איך מקבלים החזר על ימי בידוד?

שתפו את הפוסט

ב-19 בנובמבר 2020 פורסם תיקון בחוק המסדיר את נושא התשלום של מעסיקים לעובדים שנאלצו לשהות בבידוד בהוראת המדינה, ונאסר עליהם לעבוד בתקופה זו. עד לתיקון, עובד שניעדר מעבודתו כי הוא או ילדו נדרשו לשהות בבידוד מחשש להידבקות בקורונה, נחשב כמי שנעדר מעבודתו עקב מחלה, והיה זכאי לתשלום דמי מחלה. התיקון קבע לראשונה בחקיקה הוראות לשיפוי המעסיקים בגין סכומים ששילמו וצפויים לשלם עבור ימי הבידוד, מה-1/10/2020 ועד ה-31/3/2021.

  1. תשלום לעובדים בגין ימי בידוד

עובדים הזכאים לתשלום דמי בידוד:

אם התקיימו כל תנאי הסף המצטברים:

    • היעדרות מהעבודה – העובד נעדר מעבודתו בשל חובת בידוד שחלה עליו או על ילד מתחת לגיל 16. יובהר כי עובד שנעדר ממקום העבודה בשל חובת בידוד, אולם המשיך לבצע עבודתו בתקופת הבידוד, זכאי לתשלום שכר עבודה ולא לדמי בידוד.
    • שהות בבידוד – העובד שהה בפועל בבידוד, בהתאם להוראות צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש).
    • מסירת דיווח על הבידוד – העובד מסר דיווח למשרד הבריאות על קיום הוראות צו בידוד בית, והמציא למעסיקו העתק מהדיווח. עובד שחייב בבידוד מיום 1 באוקטובר 2020 ועד למועד פרסום החוק, יראו את התקופה ששהה בבידוד כאילו היא תקופת בידוד מזכה, אף אם לא בוצע דיווח.

עובדים שאינם זכאים לתשלום דמי בידוד:

עובדים שנדרשו לשהות בבידוד עקב נסיעה פרטית/אישית לחו"ל, וחולים לפי צו בידוד (חולה קורונה).

עובדים שחלו בקורונה (להבדיל ממבודדים) זכאים לתשלום דמי מחלה ממעסיקם ככל שצבורה לזכותם מכסת ימי מחלה. אם נדבקו העובדים במקום העבודה הם עשויים להיות מוכרים כזכאים לתשלום דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי, בכפוף להגשת תביעה מתאימה ולקיומם של הקריטריונים לזכאות כפי נקבעו ע"י המוסד לביטוח לאומי.

  1. התקופה בגינה זכאים העובדים לתשלום

תקופת הבידוד שתילקח בחשבון היא מהיום הראשון בו נודע לעובד שחלה עליו או על ילדו חובת בידוד, ועד ליום האחרון בו חלה עליו חובת בידוד או דרישת בידוד.

עם זאת, אם העובד דיווח למשרד הבריאות לאחר ארבעה ימים ומעלה מהמועד בו נודע לו על חובת הבידוד, תקופת הבידוד שתבוא בחשבון תהא ארבעה ימים בלבד, לפני מועד הדיווח.

  1. שיעור תשלום בגין תקופת הבידוד

דמי הבידוד שישולמו לעובד שזכאי לתשלום יהיו בשיעור השווה לגובה דמי מחלה המגיעים לעובד, ויכללו את כל הרכיבים להם זכאי העובד, אילו המשיך בעבודתו.

  1. ניכוי ימי מחלה בגין שהות בבידוד
    • עובד בעל ימי מחלה צבורים – ינוכו לו עד ארבעה ימי מחלה מתקופת היעדרותו.
    • עובד ללא ימי מחלה צבורים – אם מכסת המחלה הצבורה לזכותו אינה מספיקה לצורך הניכוי הנדרש, תירשם יתרה שלילית לחובת העובד, אשר תקוזז בחודשים הבאים.
  1. מועד תשלום דמי בידוד

דמי הבידוד ישולמו לעובד במועד בו היה משתלם שכר עבודה אילו עבד, ובלבד שהעובד מסר למעסיקו העתק מהדיווח לפחות שבעה ימים לפני המועד האמור. אם לא עשה כן, ישולמו דמי הבידוד במועד הקרוב לתשלום שכר עבודה שלאחר מסירת העתק הדיווח.

  1. דין היעדרות בתקופת הבידוד

דין היעדרות עובד בתקופת בידוד כדין היעדרותו בתקופת מחלה, ודין דמי בידוד כדין דמי מחלה, לרבות לעניין איסור פיטורים, ביצוע הפרשות לקופת גמל וצבירת ותק.

  1. שיפוי מעסיקים בגין דמי בידוד ששולמו לעובדיהם
    • זכאות לשיפוי – השיפוי יבוצע רק בעד ימי הבידוד המדווחים למשרד הבריאות. שיעור השיפוי יהיה כמפורט להלן:
      • בעד יום עבודה אחד בתקופת הבידוד – 100%.
      • בעד שאר ימי העבודה בתקופת הבידוד – שיפוי בשיעור 50% למי שבתאריך 1.8.20 העסיק יותר מ- 20 עובדים, ובשיעור 75% למי שבמועד זה העסיק עד 20 עובדים.
    • הגשת בקשה לשיפוי – תוגש לביטוח לאומי על ידי המעסיק באופן מקוון, לא יאוחר מ- 60 ימים מתום חודש סיום תקופת הבידוד של העובד. הגשת הבקשה תוגש לאחר ה-1/2/2021.
    • תוקף התיקון – ההסדר החדש יחול מה-1/10/2020 ועד ה-31/3/2021, אולם לשר האוצר נתונה הסמכות להאריכו. בתקופות נוספות, במידת הצורך.
  1. אופן דיווח השכר

כדי שיופק קובץ מתאים מתוכנת השכר יש להקפיד על דיווח הרכיבים כנדרש. מומלץ לבדוק את קוד הדיווח בכל מערכת.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן