בדרך לעצמאות, מה עדיף לרכוש זיכיון או להקים עסק?

שתפו את הפוסט

כידוע, מעל מחצית העסקים שמקימים היום עסק לא ישרדו עד השנה החמישית.

אז אולי גם זמנך הגיע והחלטת לצאת אל העצמאות, לממש את השאיפה היזמית שלך ובא לך לפתוח עסק משלך. כעת אתה מתלבט אם לרכוש זיכיון של רשת או לפתוח עסק שכולו שלך.

לדברי עו"ד דודי בן דוד, מנכ"ל המרכז לקידום זכיינות בישראל, לכל אחת מהדרכים יתרונות    וחסרונות. אולם, הסיכויים של עסק זכייני המשתייך לרשת ולמותג ידועים טובים בהרבה. ומצד שני,   הזכיין נדרש לשלם תמלוגים חודשיים ולהתנהל במסגרת חוזית נוקשה יחסית.

אז מה היתרונות של זכיין של רשת?

לדברי בן דוד, הסטטיסטיקה לפתיחת עסקים ללא שיוך רשתי אינה טובה וסיכויי השרידות של עסק זכייני המשתייך לרשת מוכרת גבוה משמעותית מהקמת "עסק רגיל". הדבר נעוץ, בין היתר, מזה שהיזם (רוכש הזיכיון) מתבסס מראש על מותג מוכר ואהוד, בעל מודל עסקי קיים ומוכח, מכך שההדרכות וההכשרות שעוברים היזמים מקטינים את הסיכוי לטעויות וכן מכך שישנה תמיכה שוטפת מצד הרשת בתפעול העסק.

כמו כן, לזכיינים סיכוי טוב יותר להתמקם במרכזים מסחריים או בקניונים מכיוון שמנהלי הקניונים מעניקים עדיפות רשתות מוכרות. לשיוך הרשתי גם יתרון לגודל, כך שהיזם, על פי רוב, מקבל תנאים עדיפים מספקים ונותני שירותים ממה שיוכל לקבל כשחקן בודד.

אפשרויות הפרסום והשיווק של היזם כזה רחבות ויעילות יותר מיזם רגיל, ויש השתתפות בפרסום עם זכיינים נוספים לצד אסטרטגיית שיווק ארצית של הרשת. הרשת מצידה מספקת תמיכה שוטפת ומתמשכת כל זמן שמתקיימים יחסי גומלין בינה לבין הזכיין.

ומה החסרונות?

בזכיינות לא הכל ורוד ולשיטה גם חסרונות כמו הגבלת עצמאות הזכיין, מרחב תמרון צר בניהול העסק, כפיפות לנהלים כתובים מראש, תשלומי תמלוגים חודשיים והסכם זיכיון נוקשה בדרך כלל.

ומי שבוחר לפעול עצמאית…

בהקמת עסק שלא בזכיינות היזם צריך להמציא את הגלגל ולייצר קונספט ייחודי לעסק שלו. היזם יכול להגשים את חלומו, לנהל את העסק כראות עיניו, לעצב לוגו ייחודי, לבנות מודל עסקי, להחליט מה הוא רוצה למכור, לייצר קולקציה משלו, לבנות תפריט ייחודי ועוד.

אז מה הסיכויים שלי?

על פי נתוני המרכז לקידום זכיינות בישראל, כ-70% מהעסקים שהוקמו בזכיינות עוברים את השנה החמישית, לעומת אחוזי הצלחה קטנים משמעותית לעסקים שאינם בזכיינות. בן דוד מסביר זאת, בין היתר, בתפעול יעיל של הסניף, התבססות על מותג מוכר, מיקום נכון והדרכה ותמיכה מצד הרשת.

אז תכלס…

למרות היתרונות הרבים והסטטיסטיקה החיובית, זכיינות אינה מתאימה לכל אחד. הזכיינות איננה פוליסת ביטוח להצלחה, אם הנך יזם בעל ראש עסקי, ועם זאת מסוגל לעבוד במסגרת ארגונית תחת נהלים מוגדרים ולפעול תוך שקיפות, שיטת הזכיינות יכולה להתאים לך מאוד.

 

עו"ד דודי בן דוד (MBA), מנכ"ל המרכז לקידום זכיינות בישראל.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן