ביטקוין נחשב נכס ולא מטבע – איך הפסיקה החדשה משפיעה עליכם?

שתפו את הפוסט

ביהמ"ש המחוזי בלוד פסק לטובת רשות המסים וקבע כי יש לראות בביטקוין נכס ולא מטבע, ולכן הרווחים ממנו חייבים במס רווחי הון ואינם פטורים ממס כפי שציפו המשקיעים.

איך פסק הדין ישפיע על המסחר במטבע הווירטואלי הפופולרי? מה צריך לעשות מי שלא דיווח עד כה לרשות המסים על החזקותיו במטבעות וירטואליים?

במסגרת הכרעתו בערעור המס שהגיש נועם קופל נגד פקיד שומה רחובות, הכריע בית המשפט המחוזי הכריע לטובת רשות המסים. ביהמ"ש קבע כי הביטקוין אינו "מטבע" אלא "נכס", ועל כן רווחים ממכירתו חייבים במס רווח הון (של 25%-30%).

קופל, שרכש ביטקוין ב-2011 ומכר אותו ב-2013 ברווח של כ-8.3 מיליון שקל, טען כי הביטקוין הוא "מטבע חוץ", ושרווחיו הם הפרשי הצמדה (הפרשי שער) שקיבל שלא במסגרת עסק, ולכן הם פטורים ממס. רשות המסים טענה מנגד כי מדובר בנכס, ולא במטבע, ועל כן הרווחים ממכירתו מהווים רווחי הון החייבים במס. הרשות אף פרסמה על כך חוזר מקצועי מפורט במהלך 2017 במסגרתו נקבע חד-משמעית שהרשות רואה במטבע וירטואלי נכס ולא מטבע.

הכרעה זו נוגעת לא לקופל בלבד וגם לא לביטקוין בלבד. היא רלוונטית למאות מיליוני שקלים המסתובבים כעת ברשת כמטבעות וירטואליים אחרים.

הערות ודגשים

  • ההכרעה כי ביטקוין הוא נכס ולא מטבע הנה הכרעה של בית המשפט המחוזי, ולא של בית המשפט העליון, כך שייתכן שלא נאמרה המילה האחרונה בעניין.
  • נזכיר כי במהלך 2018 שיגרה רשות המסים לשלל פעילים בזירת המטבעות הדיגיטליים (ביטקוין, את'ריום, ריפל, ביטקוין קאש, EOS וקרדנו) מכתבי דרישת מידע, שמטרתם בירור חבות המס של אותם פעילים ופתיחת "תיקי עסק".
  • אבל לא הכול שחור. מי שמכר ביטקוין או מטבעות דיגיטליים אחרים בהפסד, יכול לקזז את ההפסד כנגד רווחי הון אחרים שנוצרו לו בשנת המכירה או בשנים שלאחר מכן, לרבות רווחים ממכירת נדל"ן. זאת, כמובן בתנאי שיגיש דוח שנתי לרשויות המס ובו ידרוש את הקיזוז האמור. קיזוז ההפסדים לא היה אפשרי אילו בית המשפט היה קובע שמדובר בהפרשי שער על מטבע, וזאת לנוכח הכלל לפיו הפסד מותר בקיזוז לצורכי מס בתנאי שאילו היה רווח הוא היה חייב במס. הכוונה למשקיעים שפעילותם בתחום אינה מגיעה לכדי עסק, שכן הפסד מעסק בכל מקרה מותר בקיזוז כנגד הכנסה מכל סוג שהוא, שהתקבלה בשנת ההפסד.
  • השופט שמואל בורנשטיין התייחס בפסק הדין רק לביטקוין ולא למטבעות דיגיטליים אחרים. נשאלת השאלה האם דין הביטקוין כדין כל מטבע וירטואלי אחר? התשובה לכך אינה חד-משמעית, וימים יגידו. אנו מניחים שיהיו כנראה פרשנויות נוספות ולפיהן מטבעות אחרים ידווחו כמטבע ולא כנכס.

לסיכום, משקיעים רבים בתחום המטבעות הווירטואליים מחזיקים בחוות דעת ישנות הגורסות כי מטבעות דיגיטליים דינם כמטבע. פסיקת בית המשפט עלולה להאיץ את מאמצי הגבייה והדיווח מצד רשות המסים. לכן, אנו מציעים למי שטרם דיווח על נכסיו, להתייעץ ולדווח בהקדם.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן