הגבלת השימוש במזומן

שתפו את הפוסט

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את המלצות הוועדה לצמצום השימוש במזומן

הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה את המלצות הוועדה לצמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, שהוגשו על ידי שר האוצר, משה כחלון, במטרה להילחם בהון השחור, בפשיעה הכלכלית ובהלבנת הון, והרחבת המקורות העומדים לרשות הממשלה למימוש יעדים אלו.

Israeli Money - Shekels

על פי ההערכות הכלכלה השחורה בישראל מביאה לאובדן הכנסות של מיליארדי שקלים חדשים מדי שנה לקופת המדינה וכי השימוש במזומן הוא ה"דלק" המניע אותה. על כן, ההמלצות המרכזיות של הוועדה נוגעות לשלושה תחומים:

  1. הגבלת השימוש במזומן – מגבלה של 10,000 ש"ח על עסקאות במזומן בטווח המיידי (ושל 5,000 ש"ח בשלב הבא) וכן על סחירות בשקים בסכומים דומים. כמו כן, יוגבל סכום העסקה בעסקאות מזומנים בין צדדים פרטיים לסכום של עד 50,000 ש"ח בטווח המידי (ו-15,000 ש"ח בשלב הבא).

הפרת איסור זה תיחשב כעבירה פלילית שעליה יוטל קנס מנהלי או עיצום כספי לעוסק. כל עסקה מעל לסכום האמור תבוצע באמצעות שקים, העברה בנקאית, כרטיסי חיוב מיידים וכרטיסים נטענים. תיירים המבקרים בישראל יוכלו לבצע רכישות במזומן ללא הגבלה, כאשר ברכישות מעל 25,000 ש"ח יהיה המוכר הישראלי חייב בדיווח לרשות המסים.

  1. הגבלת השימוש בשקים – שקים סחירים משמשים תחליף למזומן ולכן יחולו עליהם מגבלות דומות. הוועדה ממליצה להגביל את האפשרות לפרוע שק שנסחר יותר מפעם אחת. בטווח הקצר ניתן יהיה להסב שקים פעם אחת ובתנאי שכל פרטי הנסב יפורטו. בשלב הבא, לא ניתן יהיה להסב שקים כלל, למעט הסבה לגוף פיננסי מפוקח, תאגיד בנקאי או בנק הדואר. בנוסף, תיאסר הוצאת שקים ללא רישום שם המוטב – איסור זה, בתוספת איסור הסחירות, ימנע מצבים בהם שקים של אזרחים "מתגלגלים" לגורמים שונים ללא ידיעתם.
  2. קידום השימוש באמצעים אלקטרוניים – הבנקים יחויבו להציע כרטיס דביט (כרטיס חיוב מיידי) לכל לקוח, ויינקטו צעדים משמעותיים לקידום השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים מתקדמים.

לדעתנו, אין די בצעד זה כדי לצמצם משמעותית את תופעת השימוש בהון שחור ויש לפעול במכלול צעדים משולבים כדי להביא לצמצומה.

אנו נעדכן אתכם כמובן בנוסח הסופי אם וכאשר יאושר.

מאת: דניאל ויצמן, צוות ביקורת וניהול כספים | גיל הלוי גולד רואי חשבון ויועצים.

 

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן