הוצאת מכתב פיטורים לשם קבלת דמי אבטלה תחייב את המעסיק בתשלום פיצויי פיטורים

שתפו את הפוסט

עובד קיבל מכתב פיטורים? המעסיק חייב בתשלום פיצויי פיטורים.

בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב התקבלה לאחרונה החלטה שמבהירה את משמעותו של מכתב זה – הוצאת "מכתב הפיטורים", משמעותה הסכמה של המעסיק לפיטורים ומחייבת אותו, כמעסיק, בתשלום פיצויי פיטורים:

סע"ש 47120-05-16 | 06/12/2018 | תהילה משה נ' אסף חתוקה

רקע ועובדות

תהילה משה (העובדת) הועסקה אצל אסף חתוקה (המעסיק) שהיה גם בן זוגה, בסיוע בניהול המספרה שבבעלותו במשך 18 חודשים. עבודתה הסתיימה ב-6/3/2013.

לטענת העובדת המעסיק הבטיח לה שכר של 5,000 ש"ח לחודש, אך היא לא גבתה את השכר בפועל מאחר והייתה קשובה לטענותיו לפיהן יש לו חובות גדולים.

התביעה כללה מספר עילות – תביעה לפיצויי פיטורים, פיצוי בגין אי מתן הודעה על תנאי עבודה, פדיון חופשה, פיצוי על פיטורים שלא כדין והודעה מוקדמת, פדיון ימי הבראה, הפרשי שכר, גמול עבודה בשעות נוספות, ופיצוי על אי הפרשות פנסיוניות.

פסק-דין

  1. פיצויי פיטורים

לטענת העובדת והמעסיק הפסקת העבודה הייתה בהסכמה הדדית ונכתב מכתב פיטורים ״בשביל לשכת העבודה״. בית הדין קבע, כי הפסקת עבודה בהסכמה הדדית, יכול שתיחשב "כפיטורים", ועם הוצאת "מכתב הפיטורים" רואים את המעסיק כמי שהסכים לפיטורים.

במקרה הזה, המעסיק גילה את הסכמתו בעצם חתימה על מכתב הפיטורים וממילא צריך היה לקחת בחשבון, שמכתב זה לא רק יקל על העובדת לקבל "דמי אבטלה" אלא גם יחייב אותו כמעסיק בתשלום "פיצויי פיטורים".

המעסיק חויב לשלם לעובדת פיצויי פיטורים בסך של 7,773 ש"ח.

  1. פיצוי על "אי מתן הודעה על תנאי עבודה"

שעה ששררו בין הצדדים יחסי עובד ומעסיק, המעסיק לא פטור ממתן "הודעה על תנאי עבודה", חרף היותו בן זוגה של העובדת. הודעה כזו לא ניתנה מעולם. בעת קביעת "שיעור הפיצוי" לקח בית המשפט בחשבון את היחסים המיוחדים ששררו בין הצדדים באותה העת. על כן, נפסק לעובדת פיצוי בהקשר זה של 3,000 ש"ח.

  1. פדיון חופשה

העובדת טענה כי קופחה בימי החופשה, בכך שנותרו לזכותה 15 ימים, ואת פדיונם תובעת כעת. משלא הוגש "פנקס חופשות", או ראייה טובה אחרת המשקפת את המצב לאשורו, נקבע כי המעסיק ישלם לעובדת סכום של 3,109 ש"ח.

  1. פיצוי על "פיטורים שלא כדין" ו"הודעה מוקדמת"

יחסי עובד ומעסיק שבין הצדדים, הסתיימו על רקע של "מריבה משפחתית", כפי שעלה מהעדויות הרבות אשר הוגשו לבית הדין. למעשה חילוקי דעות מקצועיים ואישיים, הובילו בסופו של יום להסכמה לפיה אין בני הזוג יכולים לעבוד באותו מקום עבודה. בנסיבות כאלו של ניתוק בהסכמה, התביעה בהקשר זה נדחתה.

  1. פדיון דמי הבראה

מדובר ב"זכות קוגניטיבית", השמורה לעובד, גם כזה המועסק על ידי "בן משפחה". לפיכך, נפסק לעובדת סכום של 2,900 ש"ח בגין פדיון דמי הבראה שלא שולמו לה בעת עבודתה.

  1. פיצוי על "אי הפרשות פנסיוניות"

עצם קיום יחסי קרבה בין המעסיק לעובדת, אין פירושם הענקת פטור למעסיק מהפרשות ל"קופת פנסיה". על כן, חויב המעסיק לשלם לעובדת סך של 3,918 ש"ח בגין פיצוי על אי ביצוע הפרשות פנסיוניות.

לסיכום – התביעה התקבלה בחלקה, והמעסיק ישלם לעובדת סך של 20,700 ש"ח.

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן