מה-1/10/2015 יירד שיעור המע"מ ל-17%!

שתפו את הפוסט

איך להיערך בצורה נכונה? איך זה משפיע עליי?

ב-10 לספטמבר 2015 פורסם צו מס ערך מוסף ולפיו, החל מה-1/10/2015, שיעור המע"מ יופחת באחוז אחד – משיעור של 18% לשיעור של 17%.

נדגיש כי לדעתנו הורדת המע"מ תהיה זניחה עבור רוב האזרחים מאחר וחלק מסוים מהוצאות משק הבית (ארנונה, משכנתא ודמי שכירות, ביטוחים וכו') ממילא אינם כוללים מס. בנוסף לא תמיד ההפחתה "תגולגל" לעבר הלקוח הסופי.

בכל אופן, ככלל, חיוב במס בשיעור של 17% יחול על כל עסקה אשר מועד החיוב בגינה יחול החל מה-1/10/2015.

לעיתים נחוץ לאתר את מועד החיוב במס הרלוונטי לגבי סוגי עסקאות שונים, ובהתאם לקבוע את שיעור המס שיחול על העסקה.

אז איך להיערך בצורה נכונה? איך זה משפיע עליי? ריכזנו עבורכם הנחיות כלליות לחיוב במע"מ לסוגי עסקאות שונים:

  1. מכירת טובין

    • ככלל

מועד החיוב במכר טובין (למשל רכב, רהיטים, מכשירי חשמל וכו') הוא במועד מסירת הטובין לקונה (מועד ביצוע האספקה), ולפיכך:

  • לגבי טובין שנמסרו לקונה לפני ה-1/10/2015 – תחויב העסקה במע"מ בשיעור של 18%.
  • לגבי טובין שנמסרו ב-1/10/2015 ואילך – תחויב העסקה במע"מ בשיעור של 17%, גם אם התמורה עבור העסקה שולמה, במלואה או בחלקה, לפני המועד הנ"ל.
    • עוסקים הרשאים לדווח ע"ב מזומן

התיקונים האחרונים לחוק מע"מ (תיקון 42 ו-48) הרחיבו משמעותית את מעגל הרשאים לדווח על בסיס מזומן. במסגרת זו תוקן סעיף 22 לחוק ונקבע כי בעסקאות מכר טובין של עוסק שמחזורו אינו עולה עד 2 מיליון ש"ח, או שחלות עליו הוראות סעיף 2(ג) להוראות ניהול ספרים (יצרן המעסיק בין 7 ל-17 עובדים ומחזורו נמוך מ-3.8 מיליון ש"ח), יחול החיוב במס עם קבלת התמורה ולא במועד האספקה. המשמעות היא שגם אם, לדוגמה, הענקנו שירות מסוים ללקוח בספטמבר, ייתכן והעסקה תחויב לפי שיעור המס החדש – 17%, וזאת במידה והלקוח משלם לנו אחרי 1/10/15. או במילים אחרות, כל סכום שישולם מה-1/10/2015 ואילך – יחויב במע"מ בשיעור של 17%.

  • ביבוא

מועד החיוב במס יחול עם פדיית הטובין מפיקוח רשות המכס. טובין אשר ישוחררו מהמכס עד ה-30/9/2015 יחול מס בשיעור של 18%, מה-1/10/2015 ואילך יחול בגינם מס בשיעור של 17%.

  1. בעסקאות שחל עליהן חיוב ע"ב מזומן

    • מי שמדווח על בסיס מזומן – המועד הקובע הוא מועד קבלת התמורה.
    • במי מדובר? בדרך כלל מדובר בנותני שירותים שהוגדרו כבעלי מקצועות חופשיים כמו: עו"ד, רו"ח, מהנדס, רופא וכו'. אם לדוגמה עו"ד מקבל ב-25/9/2015 (לפני היום הקובע) תקבול עבור מתן שירותים משפטיים, גם אם השירותים אמורים להינתן על ידו בפועל בעתיד (לאחר ה-1/10/2015), שיעור המס שיחול על מלוא העסקה יישאר 18% (אע"פ שבמועד מתן השירות חל מע"מ בשיעור של 17%).
    • דמי מנוי – על עסקאות דמי מנוי מוטל חיוב במע"מ על בסיס מזומן, כלומר במועד התשלום ועל הסכום שהתקבל. בהתאם, על דמי מנוי לעיתון, תיאטרון וכו' ששולמו מראש, יחול מס בשיעור של 18%, גם אם השירות (העיתון למשל) יתקבל לאחר ה-1/10/2015. במידה ודמי המנוי משולמים בתשלומים לאורך תקופת המנוי, יחול מס בשיעור של 17% על כל סכום שישולם לאחר ה-1/10/2015.

לסיכום: כל תשלום שיתקבל בפועל לפני ה 1/10/15, יחויב במע"מ בשיעור של 18%, כל תשלום שיתקבל החל מה 1/10/15 – יחויב במע"מ בשיעור של 17% – וזאת ללא קשר למועד ביצוע העבודה בפועל. ממליצים לכולם להיערך בהתאם!

  1. במתן שירותים שאינם חייבים במס על בסיס מזומן

    • ככלל סעיף 24 לחוק קובע כי בשירות חל החיוב במס עם קבלת התמורה ועל הסכום שנתקבל.
    • בשירות רגיל חל החיוב במע"מ בהתאם לשיעור המס אשר בתוקף ביום מתן השירות.
    • במתן שירותים על בסיס התחשבנות חודשית – שירותים בהם פועלים הצדדים על בסיס התחשבנות חודשית ושהחיוב במס לגביהם אינו על בסיס מזומן, יחויבו בהתאם לשיעור המס החל בתקופה הרלוונטית לאותו חודש.
    • ביחסים מיוחדים – סעיף 29(1א) קובע כי בשירות שניתן בעסקה שמחירה מושפע מיחסים מיוחדים בין הצדדים, או בעסקה שלא נקבע לה מחיר או שתמורתה, כולה או מקצתה, אינה בכסף, יחול החיוב עם מתן השירות. כמו כן גם בשירות שניתן על ידי נותן שירותים (לפי תוספת י"א) שמחזור עסקאותיו עולה על 15 מיליון ש"ח יחול החיוב עם נתינת השירות.
    • בשירות מתמשך – שירות שנתינתו מתמשכת ולא ניתן להפריד בין חלקיו, יחול החיוב לפי הסכום ששולם או עם גמר מתן השירות, לפי המוקדם.
  2. עסקאות מקרקעין

המועד הקובע לעניין שיעור המס הוא מועד מסירת החזקה במקרקעין לידי הקונה, מועד רישום המקרקעין (טאבו) על שמו של הקונה, או מועד תשלום התמורה, לפי המוקדם שביניהם. לפיכך:

  • לגבי מקרקעין שנמכרו וטרם הועברו לרשות הקונה עד ל-1/10/2015, יחויב כל תשלום שיבוצע עד אז במס בשיעור 18%. כל תשלום שיבוצע החל מיום 1/10/2015 ואילך יחויב במס בשיעור 17%.
  • מקרקעין שנמכרו והועברו לרשות הקונה לפני ה-1/10/2015 יחויבו במס בשיעור 18% על מלוא מחיר העסקה גם אם טרם שולמה מלוא התמורה עבור העסקה.
  1. חיוב ושיעור המס בהשכרת נכסים

מועד החיוב במס על השכרת נכסים הוא על בסיס מזומן, כלומר מועד החיוב במס יחול עם קבלת התשלום ועל הסכום שהתקבל, ללא קשר לתקופה עבורה משולמים דמי השכירות.

  1. עסקאות של מתן אשראי

עסקאות של מתן אשראי על ידי עוסקים הן בבחינת שירות שהעוסק נתן במהלך עיסוקו. בעסקאות אלו מועד החיוב במס חל בעת תשלום הריבית או בהפרשי ההצמדה או בהפרשי השער (הסכומים).

לפיכך, על הסכומים המשולמים עד ה-1/10/2015 יוטל מע"מ בשיעור של 18%, ואילו על סכומים המשולמים לאחר המועד האמור יוטל מע"מ בשיעור של 17%. האמור לעיל יחול גם על הלוואות נושאות ריבית או הצמדה, הניתנות על ידי עוסק לעובדיו, שבהן הריבית משולמת על ידי העובד או על ידי המנהל.

  1. הוצאת חשבונית

המועד הרלוונטי לעניין שיעור המס הוא מועד החיוב במס כפי שנקבע בחוק, ולא המועד הנפקת החשבונית. ככלל, ניתן להנפיק חשבונית מס לפני המועד הקבוע לפי החוק. עם זאת, אין בכך כדי לשנות את שיעור המס אשר יחול על העסקה במועד הקבוע לפי החוק.

  1. הודעת זיכוי

הודעת זיכוי הבאה לתקן, לשנות או לבטל חיוב במע"מ שהוטל בעבר בשיעור של 18%, תוצא אף היא בשיעור זה, גם אם הודעת הזיכוי תוצא לאחר ה-1/10/2015.

ערכה: רו"ח מעיין ברדה, מנהלת אשכול תאגידים ויחידים | גיל הלוי גולד רואי חשבון ויועצים

אין להיזקק לתוכן המידע הנ"ל ללא קבלת עצה מקצועית מתאימה,  שכן אין מטרתו אלא להסב את תשומת הלב לאמור בו.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן