המדריך ל"גשר" בתקופת החגים – חופשה מרוכזת

שתפו את הפוסט

האם ניתן להוציא עובדים לחופשה מרוכזת "גשר" במהלך החגים?

בין חגי ישראל הנהדרים יש גם מספר ימים המוגדרים "חול המועד". אלו ימי עבודה רגילים בין החגים (סוכות ופסח), כאשר במקומות עבודה רבים "מדלגים" עליהם, יוצאים לחופשה מרוכזת ו"עושים גשר".

מי מחליט על כך, ובכפוף לאילו תנאים?

מעסיק יכול להחליט להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת בכפוף לשתי מגבלות:

  1. מתן הודעה של לפחות שבועיים (ארבעה-עשר יום) מראש. במידה והחופשה קצרה משבעה ימים ניתן לתת התראה קצרה יותר, בתנאי שתהיה סבירה ותוך התחשבות ברצון העובדים.
  2. צבירה מספקת של ימי חופשה כי לא ניתן לקזז יתרה שלילית, אלא אם העובד הסכים לכך.

מה היתרונות של "גשר" למעסיק?

תקופת החגים, בחלק מהמקומות, היא תקופה מעט "מנומנמת" וקצת פחות יעילה ותכליתית. אנשים רבים נמצאים בטיולים, בארץ ובחו"ל, ולכן יש האטה מסוימת בחלק מענפי המשק. זו הזדמנות לחסוך בעלויות כ"א, ולהעניק לעובדים מנוחה מובנית. זו הזדמנות גם לשפר תהליכים, לרענן נהלים ואף להתחדש ולשפץ את מקום העבודה.

ומה בכלל מרוויחים מזה העובדים?

ימי החופש שמקבל עובד נמוך, בדרך כלל, מימי החופש להם הוא זקוק בפועל (בשל חופשות גנים ובתי ספר למשל ומסיבות נוספות). זו הזדמנות לעובדים לקבל חופש נוסף, אמנם על חשבונם, ובכך להגדיל את מכסת ימי החופשה השנתיים שלהם (בעיקר אם הם מוכנים לקבל תשלום מופחת יחסי באותו חודש).

בנוסף, זו הזדמנות לצאת לחופשה ארוכה יחסית. חלק מהעובדים מפצל את ימי החופש למספר ימים בודדים, ולא תמיד מתאפשר להם לצאת לחופשה ארוכה יותר.

כמה שעות צריך לעבוד בערב חג?

סעיף 2(ב) לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע, כי בערב חג (יום שלפני חג), במקומות עבודה אשר עובדים 6 ימים בשבוע, יום העבודה לא יעלה על 7 שעות.

במקומות עבודה אשר עובדים 5 ימי עבודה בשבוע נקבע כי בערב חג יהיה יום עבודה של 8 שעות בתשלום של תשע שעות, או יום עבודה של 7 שעות בתשלום של 8 שעות (כלומר שעה פחות ממסגרת העבודה הרגילה, אך לא פחות מ-7 שעות).

עם זאת, על פי החלטת המעביד או על פי נוהג מקובל, במקום עבודה בו במשך שנים עבדו בערב החג ארבע או חמש שעות, עשויה זכות זו במרוצת הזמן להפוך לנוהג ולתנאי בחוזה העבודה האישי של העובדים.

מהן שעות העבודה המקסימליות, המותרות בימי חול המועד ?

בחוקי העבודה אין כל התייחסות לשעות העבודה בימי חול המועד. לפיכך, על פי החוק, יש לראות בימי חול המועד, לעניין שעות העבודה המותרות בהן, כימי עבודה רגילים.

עם זאת, במקומות עבודה מסוימים מקובל לעבוד בימים אלו מספר שעות נמוך מאשר בימי עבודה רגילים. כמו כן, ישנם הסכמים קיבוציים, בהם נקבע יום עבודה מקוצר בימי חול המועד, ומי שחל עליו הסכם מסוג זה, חייב לנהוג בהתאם לאמור בהסכם.

מה דינו של יום חופש בחול המועד או בערב חג ?

יום חופשה בחול המועד או בערב חג דינו כיום חופשה מלאחוק חופשה שנתית מתייחס לימי חופשה מלאים, ואינו עוסק בחלקי יום חופשה. לכן, כאשר עובד נעדר יום שלם מן העבודה, אין משמעות לשאלה כמה שעות עבודה הוא היה אמור לעבוד באותו יום, ורואים יום היעדרות זה כיום חופשה מלא.

 

חג שמח וחופשה נעימה!

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן