העסקת בני נוער, מה מותר ומה אסור? מדריך מקוצר להעסקת בני נוער בחופש הגדול

שתפו את הפוסט

בני נוער רבים יצאו לפני כ-10 ימים לחופשה ארוכה, וזו הזדמנות לכולנו לשלב חבר'ה צעירים בעבודות זמניות וליהנות מכוח עבודה אנרגטי ולא יקר.

מהו הגיל המינימלי לעבודה?

לא יועסק עובד שטרם מלאו לו 15 שנה.

מהם הכללים בהעסקת בני נוער במהלך שנת הלימודים?

ילד שמלאו לו 15 שנה וחל עליו חוק לימוד חובה לא יעבוד במהלך הלימודים, אלא אם הילד עובד כחניך (כמשמעו בחוק החניכות), או שניתנה לגביו הוראה ולפיה הילד או הנער אינו מסוגל ללמוד באופן סדיר במוסד חינוך מוכר, או שמפקח מטעם משרד החינוך והתרבות אישר כי הילד השלים חינוך חובה בתקופה קצרה מתקופת הלימוד המתאימה לגילו.

צעיר (מי שמלאו לו 16 אך טרם מלאו לו 18 שנה) ומי שמלאו לו 18 שנה ושחל עליהם לימוד חובה, לא יועבדו בשעות הלימודים, אלא בהתקיים לגביהם האמור באחת מהאופציות לעיל.

מהם כללי העסקה במהלך חופשת לימודים רשמית?

על אף גיל העבודה האמור לעיל, מותר להעסיק בני נוער שמלאו להם 14 שנה בתקופת חופשת לימודים רשמית (תקופת החופש הגדול בקיץ, חופשת חול המועד פסח וכו'), בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותם ולהתפתחותם של בני הנוער. למעט בהופעה ציבורית, אומנותית או לצרכי פרסום, או בצילומים לצרכי פרסום, אלא אם התקבל היתר מתאים ובלבד שלא יינתן היתר להעבדה כאמור בשעות הלימודים.

אלו אישורים נחוצים להעסקת בני נוער?

על הנער להצטייד באישור רפואי (מרופא המשפחה) על מצב בריאות תקין. עם האישור פונים ללשכה לתעסוקת נוער, מקבלים פנקס עבודה ומוסרים אותו למעסיק.

פנקס העבודה צריך להיות ברשות המעביד כל עוד הנער העובד מועסק אצלו. אם הנער מועסק על ידי מספר מעבידים, עליו להציג את הפנקס בפני כל אחד ממעבידיו ולמסור אותו להחזקת אחד מהם.

מהו שכר העבודה שיש לשלם לבני נוער?

סכומי שכר המינימום לנוער עובד וחניכים, לתקופה שהחל מה-1/4/2015 ועד ה-31/3/2016:

גיל שכר למשרה מלאה (לפי 40 שעות שבועיות) שכר לשעת עבודה (לפי 173 שעות בחודש)
עד 16 3,255.00 ש"ח 18.82 ש"ח
מ-16 ועד 17 3,487.50 ש"ח 20.16 ש"ח
מ-17 עד 18 3,859.50 ש"ח 22.31 ש"ח

(*) לסכומים אלו יש להוסיף החזר נסיעה של עד 26.40 ש"ח ליום.

מהן שעות העבודה המקסימליות?

מקסימום 8 שעות ביום (או עד 9 שעות ביום, אם חל שבוע עבודה מקוצר) ולא יותר מ-40 שעות בשבוע, ועד 7 שעות בימי שישי וערבי חג. אין להעסיק בני נוער שעות נוספות.

אילו הטבות ותשלומים סוציאליים ניתנים לבני נוער?

נער שבשנת המס מלאו לו 16 שנים וטרם מלאו לו 18 זכאי לנקודת זיכוי נוספת לעניין מס הכנסה. לעניין ביטוח לאומי, המעסיק חייב בתשלום דמי ביטוח לכל נער (עד גיל 18) ואילו העובד פטור מתשלום. המעביד ישלם דמי ביטוח בשיעור 0.38% משכר הנער (שיעור מופחת, על המדרגה הנמוכה) ו-1.34% משכר הנער (שיעור מלא על המדרגה הגבוהה).

ערך: רו"ח, אלי גולד | שותף ומנהל תחום ביקורת ומסוי תאגידים, גיל הלוי גולד רואי חשבון ויועצים.

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן