טיפים להעסקת בני נוער בחופשה – משב רוח צעיר ומרענן בעסק שלך

שתפו את הפוסט

חופשת הקיץ החלה היום ואלפי נערים ונערות מצטרפים לכוח העבודה במשק. העסקת בני נוער יכולה להכניס משב רוח נמרץ ומרענן למקום העבודה, ולהיות הזדמנות לרווח והנאה עבור כל הצדדים. מה חשוב לדעת ומה חשוב לעשות כשרוצים להעסיק בני ובנות נוער בחופשה? הכנו עבורכם שמונה טיפים חשובים:

  1. גיל ההעסקה
  • בתקופת לימודים ניתן להעסיק נער לאחר שעות הלימודים במידה ומלאו לו 16 שנה (בתנאי שנמסרה הודעה למוסד הלימודים שלו), או 15 שנה (אם לא חל חוק לימוד חובה).
  • בחופשת הלימודים ניתן להעסיק נער רק אם מלאו לו 14 שנה.
  1. שכר מינימום (מדצמבר 2017)
  • עד גיל 16- 70% משכר המינימום (3,710 ש"ח לחודש ו-21.44 ש"ח לשעה).
  • עד גיל 17- 75% משכר המינימום (3,975 ש"ח לחודש ו-22.98 ש"ח לשעה).
  • עד גיל 18- 83% משכר המינימום (4,399 ש"ח לחודש ו-25.43 ש"ח לשעה).

(*) בנוסף לשכר, בני הנוער זכאים להחזר הוצאות הנסיעה ממקום מגוריהם אל מקום העבודה.

  1. הודעה על תנאי העבודה

חובה למסור לכל נער, שתקופת העסקתו 7 ימים לפחות, תוך 7 ימים מתחילת העבודה, הודעה על תחילת עבודה הכוללת את פרטי העסקה. פרטי העסקה יכללו, בין היתר, את זהות המעביד והעובד, תאריך תחילת העבודה, משך תקופת ההעסקה, תפקיד העובד, הממונה הישיר של העובד, גובה השכר השעתי, אורך יום ושבוע העבודה של העובד.

  1. שעות עבודה מותרות

מותר להעסיק נער עד 8 שעות ביום. אם הנער בגיל 16 ומעלה, והוא מועסק במקום עבודה בו חל הסכם ליום עבודה ארוך (למשל מקום בו נהוג שבוע עבודה בן חמישה ימים) מותר להעסיק עד 9 שעות ביום. כמו כן, בימי שישי וערב חג, אפשר להעסיק נער עד 7 שעות ביום. סך שעות העבודה השבועיות המותרות לנער עומד על 40 שעות, ואסורה העסקה בשעות נוספות.

  1. הפסקות

ביום עבודה העולה על 6 שעות יש לתת לעובד הפסקה בת 45 דקות לפחות (30 דקות בשישי וערבי חג), כשלפחות מחצית השעה צריכה להיות רצופה.

  1. הצגת תעודת זהות

מעסיק יעסיק נער רק אם הציג תעודת זהות שלו או של הוריו, הכוללת את פרטיו. המעסיק ישמור העתק של תעודת הזהות שנה לאחר סיום העסקתו.

  1. עבודות אסורות 
  • תקנות עבודת נוער אוסרות ומגבילות העסקת נערים ונערות בעבודות, בתהליכי ייצור או במקומות עבודה, כמפורט בתוספת לתקנות. בנוסף, נקבע בחוקים אחרים ובתקנות מכוחם, כי נער, שעדיין לא הגיע לגיל פלוני, לא יועבד בעבודה פלונית, כדוגמת – מכונות בלתי מגודרות, כבאי, שירות בכלי שייט, עגוראי, מאותת, מנהל בעבודות בניה.
  • בתקנות עבודת הנוער (העבדת ילד בהופעה או בפרסומת) נקבעו הוראות בדבר העסקת ילד, שטרם מלאו לו 15, בהופעה או בפרסומת, ובכלל זה תנאים מוקדמים למתן היתר להעבדת ילד, סיווג היתר, ביטולו או התלייתו, דרכי הגשת בקשה להיתר, תנאים להעבדת ילד בהופעה ותוקף ההיתר להעסקה.
  1. בדיקות רפואיות

לא ניתן להעסיק את נער ללא מסירת אישור רפואי למעסיקו.

 

בברכת קיץ נעים ועבודה נעימה לעובדים ולמעסיקים,

גיל הלוי גולד – רואי חשבון ויועצים

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן