מדריך מעשי ל"חברות ארנק"

שתפו את הפוסט

  1. מהי בכלל חברת ארנק?

חברת ארנק משמשת בדרך כלל כלי תכנון מס מקובל אצל מקבלי שכר גבוה. במקום לקבל משכורת רגילה כשכירים, מקימים חברה ייעודית ומקבלים תשלום על שירותי ניהול או דמי ייעוץ כדי ליהנות מהטבות מס ולדחות תשלומי מס. החברה נקראת כך מכיוון שהיא כמו ארנק של בעליה. הכסף נכנס לארנק, והוא יכול למשוך ממנו כסף.

  1. מי מרוויח מהקמתה?

בחברה אפשר לדרוש הוצאות עסקיות וכך לשלם פחות מסים. אפשר גם למשוך משכורת חלקית וכך לא לשלם מיידית מס שולי מלא על ההכנסה. ככלל, על החלק שאינו נמשך כמשכורת משולם מס חברות (בשיעור של 24% ו-23% ב-2017 וב-2018, בהתאמה). אם בעל המניות מושך כסף הוא משלם מס דיבידנד של 30% (וברוב המקרים גם 3% נוספים כמס יסף), אך הוא פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי על הדיבידנד.

  1. אז מה חדש לעומת המצב טרם השינוי?

במסגרת התיקונים בחוק ההתייעלות נקבעו הנחיות חדשות לחברות ארנק. כל בעל חברה הנותן שירותי ניהול וייעוץ באמצעות חברה צריך לבדוק באופן דחוף האם הוראות המיסוי לגבי "חברת ארנק" לפי חוק ההתייעלות לשנים 2017 ו-2018 חלות לגבי החברה שלו ולגביו. אם כן שיעור המס עלול להיות כפול ולהגיע ל-50%.

  1. אז מתי עצמאי הנותן שירותים באמצעות חברה ימוסה כיחיד?

אם 70% מההכנסות של חברת הארנק בשנת המס (למעט הכנסות מיוחדות או רווחים מיוחדים, כמו דיווידנד, רווח הון או שבח) נובעות מאדם אחד או קרובו במשך 30 חודשים לפחות בתוך תקופה של ארבע שנים (48 חודשים). תקופה זו תחול גם רטרואקטיבית – כלומר, לא רק 30 חודשים קדימה ממועד כניסת החוק לתוקף, אלא גם אחורה. במקרה כזה היחסים ייחשבו יחסי עובד-מעביד ואז ימוסו אצל היחיד.

  1. אדריכל לדוגמא?

אדריכל עצמאי שעובד מול משרד אדריכלים (שהוא לא שותף בה) ומוציא לו חשבונית מס מהחברה שלו עבור השירותים שהוא נותן לו, יצטרך לשלם מס שולי על הכנסתו שכן יותר מ-70% מהכנסתו מגיעה "מאדם אחד". אבל אם הוא עובד עם שני משרדי אדריכלים או יותר אז כפי הנראה הסעיף לא חל עליו.

  1. ועורכי דין ורואי חשבון? שבדרך כלל עובדים במודל של שותפות, כך שלכל אחד מהם יש חברת ארנק שנותנת שירותים לשותפות.

החוק החריג באופן מיוחד שותפויות, וההגדרה אינה חלה על שירות שניתן על ידי שותף בשותפויות לאותה שותפות – כך שבעצם אינה חלה על חברות רואי החשבון, עורכי הדין ובעלי מקצועות אחרים שבהן הם מחזיקים כשותפים. מכיוון שהשותפות שקופה לצורכי מס, אותו עורך דין או רואה חשבון נותן בפועל שירות ללקוחות רבים, ולכן השותפות בעצם אינה הלקוח היחיד שלו.

  1. יש משמעות למספר העובדים שמועסקים בחברת הארנק?

כן. חברה המעסיקה ארבעה עובדים ויותר (חוץ מבעל החברה) יכולה להמשיך ולפעול במודל של חברה.

  1. אם אני כבר פועל כחברה מה עליי לעשות?

מאחר ומדובר בשינויים משמעותיים מאוד כדאי, כבר עכשיו, לבחון את העניין, ביחוד בעת כל חתימה על דוחות כספיים מבוקרים של חברות שהעניין עשוי להיות רלוונטי עבורן. במקרים מסוימים מוצע אף לקבל חוות דעת ספציפית ובכתב לגבי הגדרת חברה קיימת כחברת ארנק ולגבי שיעורי המס החדשים שיחולו על הכנסותיה משנת 2017.

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן