מדריך מקוצר למלצרים המקבלים טיפים

שתפו את הפוסט

ומה כל בעל בית קפה חייב לדעת?

איך הפסיקה מסווגת טיפים?
• תשלום תשר (טיפ) אשר נכלל יחד עם חשבון הארוחה ומשולם לבית העסק, שהסועד נדרש לשלמם ואף קורא לזה דמי שירות. לבין
• תשר המשולם מתוך בחירה של הלקוח והוא משולם ישירות למלצר.

מה עמדת הפסיקה בעניין?
נקבע בפסיקה כי בית העסק צריך לרשום בספריו את דמי שירות שהוא גובה מלקוחותיו ועל כן מדובר בהכנסת העסק עצמו. לעומת זאת תשר נחשב כהכנסת המלצר, ובית העסק פטור מלרשום אותו כתקבול בספריו.

מה קורה ברוב במקרים?
בדרך כלל במסעדות ובתי קפה הטיפים לא נרשמים כהכנסה בעסק אלא נאספים בידי העובדים ובסוף משמרת מחולקים ביניהם. כל עובד חותם על הסכום שקיבל בסוף המשמרת. לעתים הטיפים המתקבלים נמוכים או גבוהים מהשכר שסוכם עם המעביד.

אז כיצד להוציא תלוש לעובדים, מה לפרט בו ואיך?
להוציא תלוש שכר על כל המשכורת, לרשום ניכוי רשות בגובה הטיפים שהתקבלו ולהוסיף פקודת יומן לאיזון קופת הטיפים? כלומר, אם הטיפים נמוכים ממה שסוכם אז המעביד צריך להשלים לפי מה שנקבע (ובכל מקרה לא פחות משכר המינימום כמובן). אם הסכום שהתקבל גבוה ממה שסוכם, המעסיק יכול להוציא תלוש על מה שסוכם והעובד מקבל את ההפרש ללא ביטוי בתלוש.

מה נקבע בפסק דין פז?
תשר (טיפ) למלצר המשולם על ידי לקוחות המסעדה אינו נחשב שכר עבודה שמשלמת המסעדה למלצר לעניין פיצויים ולעניין רשויות המס. עם זאת, הטיפ מזכה את המלצר בקבלת זכויות סוציאליות מלאות מהמעביד (המסעדה) לרבות דמי הבראה, ימי חופשה, מחלה וכדומה.
כך נקבע בפסק דין בעניין פז, במרץ 2017, בו קבע בית הדין לעבודה כי אין לראות בתשרים שניתנו למלצר על ידי בית קפה כ"שכר עבודה". שכן, התשר משולם לאו דווקא עבור השירות שמעניק המלצר לבדו, אלא עבור כלל השירות הניתן במסעדה. קל וחומר כשברור כי המלצר קיבל את החלק היחסי מכלל הטיפים שקיבלו כלל המלצרים/ות ולאו דווקא את כספי הטיפים שניתנו על ידי הלקוחות שטופלו על ידו.

אילו מבחנים נקבעו בפסק דין מלכה?
שאלת התשרים כשכר עבודה נדונה בבית הדין הארצי לעבודה בפסק הדין בעניין מלכה בשנת 2005 בו נקבעו מספר מבחנים לקביעה האם טיפ/תשר למלצר נחשב שכר עבודה:
א. בין הצדדים קיים הסכם אישי או שחל עליהם הסכם קיבוצי הקובע, במפורש, שניתן להביא בחשבון השכר גם תשלומי תשר המשולמים לעובד.
ב. הסכם העבודה או ההסכם הקיבוצי כולל הסדר מפורט ומסודר בדבר דרכי הטיפול בהכנסות מתשר, כמו – שקיפות ותיעוד של התשלומים, קיומה של קופה וחשבונאות של ההכנסות, דרכי חלוקת הסכומים שהתקבלו, מועדי החלוקה ועוד.
ג. השכר משני המקורות (השכר הרגיל ותשלומי התשר) לא ייפול משכר המינימום הקבוע בחוק.
ד. זכויותיו הסוציאליות של העובד מבוססות על ההכנסה משני המקורות והן מובטחות לאישורן.
ה. הבטחת תשלומי המס המלאים המתחייבים משכרו של העובד.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן