מיסוי "חברות ארנק" של שכירים ואחרים

שתפו את הפוסט

בסוף אוקטובר פרסמה רשות המיסים את המלצות צוות "חברות הארנק" שתכליתה לתקן את אופן מיסוי חברות הארנק שהוקמו על ידי שכירים לשעבר, של חברות החזקה פרטיות ושל חברות שצוברות רווחים מבלי לחלקם לבעלי המניות שלהן.
הצוות ממליץ להטיל, מידי שנה, מס על רווחים בלתי מחולקים ב"חברות הארנק", וכן הציע מספר דרכים לצמצום תמריץ המס הקיים בהתאגדות ובפעילות באמצעות חברות, המנוצל, לטעמו, לרעה במקרים מסוימים.
ההמלצות ניתנו לפי סוגי חברות הארנק וחברות ההחזקה, על פי סוג הפעילות ומבנה הבעלות בהן, תוך בחינת מספר מודלים, כמפורט להלן:

  1. חברת נושאי משרה או חברת שכירים
    מיסוי באופן שוטף ובמס שולי פירותי של בעל המניות נותן השרות ו/או של נושא המשרה בפועל ו/או של בעל המניות, אשר מתקיימים לגביו מבחני יחסי עובד מעביד (בפן המהותי) עם החברה מקבלת השירותים. האמור יחול בגין הכנסות החברה שמקורן בפעילויות אלו.
  2. חברת חיץ שעיקר הכנסתה פסיבית
    חיוב במס באופן שוטף רווחי חברת מעטים שעיקר הכנסותיה פסיביות (שכר דירה, ריבית, רווחי הון וכדומה) כדיבידנד ליחידים, בשיעור של 50% מההכנסה החייבת לאחר מס וההכנסה הפטורה של חברות החיץ שמקורן בהכנסה פסיבית.
  3. חברה צוברת
    חיוב כלל החברות (למעט חברת חיץ) שהינן בעלות רווחיות עודפת, במס שנתי בשיעור של 1% מסך הרווחים העודפים המצטברים. כ"רווחים עודפים" יחשבו רווחי החברה (למעט רווחים שמקורם בהכנסות חברת נושאי משרה/חברת שכירים) לאחר מס, העולים על 25% מסך הכנסותיה, אשר לא חולקו כדיבידנד. המס משקף למעשה את "מחיר" ההון שהועמד לרשות החברה, בשל העדר מיסוי הדיבידנד, והוא יחויב מידי שנה, כל עוד לא חולקו הרווחים העודפים.
  4. סעיף 77 לפקודת מס הכנסה
    תיקון ופישוט סעיף 77 לפקודה המעניק סמכות לראות ברווחים שלא חולקו, אצל חברות שצוברות רווחים ללא סיבה ממשית עסקית, כאילו חולקו לצרכי מס ולחייבם בהתאם במס דיבידנדים.
  5. משיכות בעלי מניות
    משיכת בעל מניות מחברה שבבעלותו שלא הוחזרה לחברה תוך שלושה חודשים, תחשב כמשכורת או דיבידנד, לפי העניין.
  6. חברת משלח יד
    לאור הקושי במתיחת "קו הגבול" בין חברות משלח יד אשר השיקול העיקרי להקמתן אינו שיקול של חסכון במס, לבין חברות אשר השיקול האמור הינו שיקול מכריע בהקמתן, ממליץ הצוות לטפל בחברות אלו באמצעות המלצות הצוות לעיל, ובעתיד עם הצטברות הניסיון בנושא תיערך בחינה נוספת בקטגוריה זו.

נדגיש כי מדובר, בשלב זה, בהמלצות בלבד ולא כתיקון מחייב. עם זאת, כדאי כבר עתה לבחון את ההיבטים הצפויים העלולים לנבוע מיישום המלצות אלו, ולהיערך בהתאם.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן