מיסוי "חברות בית" – הכללים החדשים משנת 2018

שתפו את הפוסט

"חברה בית" היא למעשה חברה רגילה שהתאגדה לפי חוק החברות, אבל מבחינת מיסוי לא יחול עליה מס חברות (וגם לא מס דיבידנד), אלא יחול מס במישור בעלי מניות ("הרווחים או ההפסדים עולים למעלה"). כלומר, חברת בית שקופה לצורכי מס, כך שעל הכנסתה, לרבות שבח מקרקעין, יחולו שיעורי המס החלים על בעלי מניותיה, לפי חלקם.

הטבת המס העיקרית הניתנת לבעלי המניות של חברה בית, היא במיסוי רווחי הון ומס שבח, אשר לגביהם יחול מס יחיד ששיעורו כיום הוא 25% בלבד, לעומת מס נצבר של עד 50% בחברה רגילה כולל מס דיבידנד.

הטבה נוספת היא באפשרות לקזז את הפסדי החברה כנגד הכנסות בעלי המניות.

כמובן, שהטבות אלו רלבנטיות רק בתנאים מסוימים. בתנאים אחרים ההגדרה כ"חברה בית" עלולה דווקא לגרום לחבות מס מרובה יותר, מאשר זו שתחול על חברה רגילה ובעלי מניותיה.

חברת בית היא חברה העוסקת רק בהחזקה, במישרין או בעקיפין, של בניינים או של קרקע שתשמש לבניית בניינים.

בינואר 2018 פורסם תיקון 245 לפקודת מס הכנסה, ונקבע כי על מנת להיכנס תחת הגדרת "חברת בית", צריכים להתקיים כל התנאים הבאים:

  1. החברה היא חברת מעטים כהגדרתה בסעיף 76 לפקודת מס הכנסה.
  2. מספר בעלי המניות בה אינו עולה על 20.
  3. תאגיד שקוף כמו "חברה משפחתית" אינו נחשב כבל בעלי המניות של החברה.
  4. כל נכסי החברה תוך שישה חודשים מיום התאגדותה, הם לפחות אחד מאלה:
  • בניין, או קרקע שהושלמה עליה בניית בניין תוך חמש שנים ממועד תחילת החזקת החברה בקרקע (המנהל רשאי להאריך את התקופה הנדרשת להשלמת הבנייה בשנתיים). לעניין זה, "השלמת בנייה"- השלמת בניית מבנים ששטחם הכולל 70% לפחות מהשטח הניתן לבנייה לפי התכנית החלה עליהם.
  • מזומנים המשמשים אותה לרכישת נכסים כאמור בפסקת משנה(א).
  • מניות בחברה שמתקיימים בה כל יתר התנאים שמתקיימים בסעיף קטן זה.
  • מניות באיגוד מקרקעין ובלבד שהרכישה הביאה להחזקה של יותר מ-50% מאמצעי השליטה, כהגדרתם בסעיף 88 באיגוד.
  1. החברה עוסקת רק בהחזקה, במישרין או בעקיפין, של בניינים או קרקע.
  2. לגבי חברה תושבת חוץ, נדרש כי היא תהיה תאגיד שקוף גם במדינה או במדינות שבהן היא תושבת.
  3. על החברה לא חל חוק לעידוד השקעות הון. למעט, ההכרה בה כבניין מאושר למגורים לפי פרק שביעי 1 לחוק האמור, זאת לעניין הטבות מס הניתנות גם ליחיד.
  4. החברה ביקשה להיחשב כחברת בית, בתוך שלושה חודשים מיום התאגדותה.

הערות ודגשים –

  1. ייחוס הכנסות והפסדי החברה ימשיך להיות כפי שהיה בעבר, והכנסתה החייבת או הפסדיה של חברת בית ייחשבו, מיום התאגדותה, כהכנסתם החייבת והפסדיה של בעלי מניותיה באופן אישי וישיר, בהתאם לחלקם.
  2. אם תנאי אחד או יותר מהתנאים האמורים חדל להתקיים בחברת בית, בתוך שנת המס, תחדל החברה להיות חברת בית מתחילת שנת המס שבה חדל להתקיים בה התנאי האמור. ההוראה האמורה לא תחול לעניין התנאים המנויים בסעיפים 3 או 4 לעיל, אם חברת הבית מכרה בניין במהלך שנת המס ועד תום השנה לא היו ברשותה בניינים או מזומנים והתקיים אחד מאלה :
  • במהלך שנת המס העוקבת רכשה בניין.
  • במהלך שנת המס העוקבת החברה התפרקה.
  1. חברת בית רשאית להודיע לפקיד השומה, לא יאוחר מחודש לפני תחילת שנת מס פלונית, כי היא חוזרת בה מבקשתה להיחשב חברת בית. תחולת ההודעה תיכנס לתוקף מתחילת שנת המס שלאחר שנת המס שבה הודיעה כאמור.
  2. חברה שחדלה להיות חברת בית, לא תוכל לשוב ולבקש להיות חברת בית.
  3. תחילתו של התיקון הוא מיום 1 בינואר, 2018.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן