מס ריבוי דירות – מדריך מקוצר לבעלי 3 דירות ומעלה

שתפו את הפוסט

  1. מועד הדיווח כמפורט בחוק המיסוי על ריבוי דירות נדחה מיום ה-31 במרץ ליום ה-30 ביוני 2017. עד למועד זה בעלי שלוש דירות ומעלה יגישו הצהרה לרשות המסים עם פירוט נכסיהם.
  2. החל משנת 2017 יחול מס על יחיד אשר בבעלותו יותר משתי דירות בישראל:
  • אדם אשר שיעור הבעלות שלו במספר דירות מגורים הינו למעלה מ-249%.
  • חברת מעטים המחזיקה דירה או דירות, אלא אם מדובר במלאי עסקי).
  1. המס יוטל על כל דירת מגורים שהיתה בבעלות אדם במהלך שנת המס (או חלק ממנה) והחייב יוכל לבחור 2 דירות אשר לא יוטל עליהן מס.
  2. המס יעמוד על 1% מהסכום שחושב, על פי הנוסחה הקבועה בחוק, אך לא יותר מ-18,000 ש"ח בעד כל דירה חייבת. סכום המס מחושב לפי קריטריונים סטטיסטיים המופיעים בפרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המושפעים בין היתר מהאזור הגיאוגרפי בו מצויה דירת המגורים ושטחה.
  3. החייב יקבל הודעת "שומה מותנית" עד ה-30 בינואר של כל שנת מס ובה יכללו דירות המגורים שהמס שישולם בעדן הוא הנמוך ביותר. חייב במס שלא קיבל הודעת שומה מותנית עד היום ה-30 למרץ של שנת מס, יגיש למנהל, לא יאוחר מה- 30 במאי של שנת המס, הצהרה על דירות המגורים שבבעלותו שבה יפרט את סכום המס השנתי המגיע בעד הדירות החייבות שבחר בהן, ויוכל לשנות מדי שנה את בחירתו לגבי הרכב דירות המגורים החייבות. לגבי שנת 2017 נקבע כי לא תישלח הודעת שומה מותנית ומי שחייב במס בשנת 2017 יגיש הצהרה עד ה-31 במרץ 2017 (ה-30 ליוני 2017 לאחר הדחיה) אשר יראו אותה כשומה עצמית.
  4. מחצית מתשלום המס תשולם עד ה-30 ביוני בשנת המס והיתרה עד ה-31 בדצמבר בשנת המס.
  5. אי הגשת הצהרה או הודעה על שינוי בשיעורי הבעלות במועד או בעקבות דרישת המנהל, תחויב ב"כפל מס" כלומר קנס בגובה המס שלא שולם בשל אי הגשת ההצהרה.
  6. כהוראת שעה נקבע כי חייב במס שמכר דירת מגורים, במכירה שאינה לקרובו, עד ה-1 לאוקטובר 2017 יהיה פטור מחלק יחסי מהמס השנתי על דירה שיבחר בה, כיחס מספר הימים שהיה בעלי הדירה הנמכרת בשנה זו.
    כמו כן, חייב במס שימכור דירת מגורים שבבעלותו עד אותו מועד יוכל להגיש בקשה לקבלת מענק (עד 85,000 ש"ח לכל דירה ומקסימום בעד 3 דירות שימכרו) על חשבון מס השבח שיהיה חייב בו בעקבות המכירה, אם יעמוד בתנאים להלן:
  • המוכר יגיש, יחד עם הדיווח למס שבח על המכירה, בקשה לקבלת מענק לפי טופס 7202.
  • המוכר לא רכש דירת מגורים מיום 16.12.2016 ועד מועד קבלת המענק וכן הגיש הצהרה שלפיה אין בכוונתו לרכוש דירת מגורים עד יום 31.12.2020.
  • המוכר לא מכר את הדירה ל"קרוב", ללא תמורה, או במסגרת העברת זכות במקרקעין לעסקו כמלאי עסקי.
    (*)  חייב במס הפטור ממס ריבוי דירות כי שווי דירותיו להשקעה שבבעלותו הינו עד 1,150,000 ש"ח יזכה למענק מופחת של עד מחצית ממס השבח ולא יותר ממענק של 15,000 ש"ח.
  1. למען הסר ספק, סכומים ששולמו כמס ריבוי דירות לא יורשו כניכוי לפי הוראות חוק מיסים אחר.

      טפסים ומחשבוני עזר

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן