מעסיקים קרובי משפחה? יש כמה דברים שחשוב לדעת

שתפו את הפוסט

חוק החברות ותקנותיו אינם קובעים איסורים בדבר העסקת קרובי משפחה. עם זאת, בחברות ממשלתיות וציבוריות חשוב להימנע מניגוד עניינים, ובחברות פרטיות לעיתים ישנן מחלוקת עם רשות המיסים לעניין הכרה בהוצאות השכר.

בפס"ד מיום ה-21/2/2019(*) קיבל בית המשפט את טענת פקיד השומה בעניין אי הכרה בהוצאות שונות, ובכללן אי הכרה בהוצאות השכר שכלל המערער בדוחות שהגיש. המערער לא הצליח למעשה להוכיח את הוצאתן בפועל או סבירותן של משכורות ששילם לאשתו ולגיסתו.

עובדות המקרה

המערער, יועץ עצמאי לתעשייה האווירית, כלל בדוחותיו הוצאות שונות הקשורות לניהול משרד מבית מגוריו, וכן הוצאות משכורת לאשתו ולגיסתו. לטענתנו, רעייתו סייעה לו בהפחתת עומס רב בעבודה וגם העדיף להעסיקה בשל האמון הרב שנתן בה, על פני העסקת אדם זר. כמו כן טען, כי הוא ורעייתו זכאים לחישוב נפרד בשל עבודת רעייתו במקום עבודה אחר.

המשיב טען כי המערער לא הוכיח כי הוצאות השכר המדווחות לרעייתו ולגיסתו אכן הוצאו בפועל, וכי יצאו כולן בייצור הכנסתו בשנות המס. המשיב הוסיף כי כל ההכנסות שעליהן הצהיר המערער בשנות המס האמורות הופקו רק מהתקשרותו עם התעשייה האווירית, ומקום הפקת ההכנסה היה במפעל התעשייה האווירית עצמו, שאליו הגיע המערער בהסעות העובדים.

הכרעת בית המשפט

בית המשפט קבע כי נטל ההוכחה במקרה זה מוטל על המערער. המערער מבקש להפחית את נטל המס, ולכן עליו להוכיח את עצם הוצאת ההוצאות בפועל, וגם את הקשר לייצור הכנסתו בשנות המס הנדונות וסבירותן.

לעניין העסקת רעיית המערער וגיסתו המערער הסתמך אך ורק על עדותו (היחידה) שלו, ובכך משקלה אינו רב. בית המשפט התקשה לקבל את הטענה כי עבודת רעייתו של המערער בעסקו, במהלך כמה שנים, לא הותירה אחריה כל מסמך היכול לתמוך במסקנה כי עבדה בעסק כמזכירה או בתפקיד אחר. היא אינה נזכרת באף אחד מהחוזים שערך, לא הוצג כל רישום שעות הנוגע לעבודתה, לא הוצגה כל תרשומת שערכה, ואין גם הודעות דואר אלקטרוני שהוציאה או שהיא מוזכרת בהן.

ברקע הדברים ציין בית המשפט כי גם אין מחלוקת כי לרעיית המערער אין מומחיות בתחום עבודתו, כי אין לה הכשרה רלוונטית, וכי ככל שניתן להבין, לא הייתה הגדרה לתפקידה הנטען בעסק אשר יכולה הייתה ללמד על היקף ההעסקה הנטענת, וממילא המערער העיד כי שכרה נקבע על פי ההוראות של מס הכנסה בעניין, כפי שהוא הבין אותן.

בית המשפט זקף לחובתו של המערער כי לא העיד את רעייתו וגיסתו, ואף ויתר על העדת נציגה ממשרד רואי החשבון שערך לו את הדוחות שהוגשו, ולסיום דחה גם את יתר טענותיו בעניין חוקיות השומה, התיישנות ואופן הביקורת שערך המשיב בבית מגוריו.

סוף דבר

הערעור נדחה ונקבעו למערער הוצאות בגובה 30,000 ש"ח.

דגשים להעסקת קרובי משפחה

בלי קשר לפס"ד אנו מציעים להקפיד לפחות על 3 דברים בסיסיים בהעסקת קרובי משפחה –

  1. עריכת חוזה העסקה רשום ומסודר.
  2. רישום שעות עבודה בצורה שוטפת.
  3. משכורת הולמת המשקפת את תרומתו של העובד, רמתו המקצועית ויכולותיו.

כתמיד, נשמח לדבר אתכם ולייעץ לכם בנושא זה ובכל שאלה אחרת.

(*) פסק הדין ניתן ביום ה-21/5/2019, ע"י ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע (ע"מ 8928-01-17, ישראל צימרמן נ' פקיד שומה אשקלון).

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן