פיצויים לתושבי הדרום בשל מבצע "צוק איתן"

שתפו את הפוסט

ועדת הכספים של הכנסת, בעקבות מבצע "צוק איתן", אישרה פה אחד את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים לעסקים בדרום הארץ הנמצאים עד 40 ק"מ מגבול רצועת עזה.

עם אישור התקנות, יכול כל עסק שניזוק להגיש תביעה לקרן הפיצויים ברשות המסים, על נזק עקיף, באחד משלוש המסלולים (הירוקים) הבאים: מסלול שכר עבודה, מסלול מחזורים ומסלול הוצאות שוטפות. המסלולים הירוקים נועדו לתת מענה מהיר, פשוט וישים לעסקים שנפגעו.

התקנות מתייחסות לתקופה שמיום ה-8/7/2014 ועד ה-31/8/2014, או עד למועד סיום המבצע, לפי המוקדם.

להלן המסלולים הירוקים:  

  • מסלול שכר – מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגין שכר ששילם לעובדים עבור ימי היעדרותם בהתאם להנחיית פיקוד העורף. הפיצויים יינתנו גם עבור עובדים שנעדרו לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים (מתחת לגיל 14), וכן, לראשונה, גם עבור עובד עם מוגבלות, שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו כי אינו עומד בהנחיות פיקוד העורף. הפיצוי יהיה בגובה 132.5% משכר הבסיס של העובד. כמו כן, הפיצוי יינתן לכל עובד בטווח של עד 7 ק"מ מהרצועה, שנעדר מעבודתו בשל המצב הביטחוני.
  • מסלול מחזורים – בעל עסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי, שנבע מהמצב הביטחוני, לפי השוואת המחזור העסקי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ובהתאם לאופי דיווחיו למע"מ (חד או דו חודשי). סך הפיצויים במסלול זה הוא עד 3 מיליון ש"ח (או עד 4 מיליון ש"ח אם הלחימה תימשך לאחר ה-15/8/2014).
  • מסלול הוצאות – בעל עסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין הנזק התפעולי בתקופה הרלבנטית. סך הפיצויים במסלול זה הוא עד 3 מיליון ש"ח (או עד 4 מיליון ש"ח אם הלחימה תימשך לאחר ה-15/8/2014).

הערות ודגשים:

  • תנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות ובכפוף להוראות פיקוד העורף בדבר סגירת מוסדות חינוך.
  • בעלי עסקים בתחום יישובי ספר ו/או בעלי עסקים שבטווח של עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, יוכלו לבחור בין המסלולים האמורים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים בשל אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק.
  • לענפים ייחודיים כגון מפעילי אולמות אירועים, בתי מלון וחקלאים יופעלו מסלולים ייחודיים, כדי לתת מענה לאופי הענף (ביטול הזמנות בבתי מלון ואולמות אירועים) והתייחסות לענפים השונים בחקלאות. גם הפיצוי לענפים ייחודיים אלו לא יעלה על 3 מיליון ש"ח.
  • בעלי עסקים חדשים, שהחלו את פעילותם עד סוף מאי 2014 יוכלו לבחור בהגשת תביעה בין מסלול שכר לבין מסלול מחזורים המותאם להם.

לאור אישור התקנות, רשות המסים תפעל במיידי למתן מקדמות בסך של עד 80% מגובה הפיצוי שניתן לאותו עוסק במבצע 'עמוד ענן', כחלק מסיוע בבעיה התזרימית שנוצרה לעסקים וזאת, עד להגשת התביעה ואישורה. התקנות ייכנסו לתוקף עם פרסומן ברשומות. עד אז, רשות המסים תפרסם את הטפסים וההנחיות, ותפתח מוקד טלפונית על מנת לסייע בהגשת התביעות.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן