פנסיה ודמי אבטלה לעצמאים, האומנם?

שתפו את הפוסט

האוצר אישר ב-21/4/2016 את מסקנות צוות הפנסיה ודמי האבטלה לעצמאים. המסקנות כוללות בין היתר הפחתה של דמי הביטוח הלאומי שמשלמים עצמאים וכן הגדלת הטבות המס למפקידים לפנסיה ולקרן השתלמות.

לפי המודל המוצע יופחתו שיעורי הביטוח הלאומי של אוכלוסיית העצמאים במקביל להחלת חובת הפרשה לחיסכון פנסיוני, ותינתן אפשרות למשיכה מהסכום הצבור במצבי אבטלה של שליש או שלוש פעמים שכר המינימום במשק, לפי הגבוה.

עצמאים שהכנסתם נמוכה מ-20,000 ש"ח בחודש (המהווים כ-90% מכלל העצמאים) ישלמו דמי ביטוח לאומי מופחתים בשיעור של 2.87% בלבד (במקום 6.72% כיום) במדרגת הביטוח הראשונה (כ-60% מהשכר הממוצע במשק), ומצד שני ישלמו 1.6% יותר במדרגה הגבוהה (שמעבר ל-60% מהשכר הממוצע כאמור).

הצוות ממליץ גם להגדיל את הטבת המס לזיכוי בהפקדה לפנסיה בשיעור של 0.5%. כמו כן מוצע להעניק הטבה בהפרשת עצמאי לקרן השתלמות, כך שיוכל להפקיד 4.5% מהכנסתו לקרן ולהיות זכאי להטבת מס, ללא תלות בהפקדה של 2.5% נוספים (שאינה זכאית להטבת מס כיום).

כזכור, בשנת 2008 נכנס לתוקפו צו הרחבה לפנסיית חובה בישראל, שהטיל על כלל המעסיקים במשק את החובה להפריש הדרגתית כספי פנסיה לעובדיהם השכירים, ומ-2014 שיעור ההפרשה הכולל לעובדים (מעסיקים ועובדים) עומד על 17.5%. עם זאת, עד היום חובת ההפרשה לפנסיה לא חלה על עצמאים.

לטעמנו ההטבה צריכה להיות ברורה ופשוטה יותר וכן לחול על כל העצמאים ללא יוצא מהכלל. אחרת עלולה להיות בעיית אכיפה או כדאיות מצד חלק מהעצמאים והמטרה, לתת רשת ביטחון בסוציאלית לעצמאים בגיל פרישה, עלולה להתפספס. כמו כן, עצמאים המרוויחים מעל 20,000 ש"ח בחודש עלולים לשלם תוספת דמי ביטוח לאומי של כ-200 ש"ח בחודש וזו הכבדה נוספת ומיותרת על ציבור זה.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן