שכר המינימום עולה ל-5,300 ש"ח בחודש

שתפו את הפוסט

מעסיקים שימו לב, כבר מדצמבר 2017

 

שכר המינימום עולה החל מחודש דצמבר 2017 ל-5,300 שקלים לחודש (28.5 ש"ח לשעה). זוהי הפעימה הרביעית בעלייה בשכר המינימום, שעלה בסך הכל ב-23% בשלוש השנים האחרונות.

התומכים בעליית שכר המינימום טוענים כי הוא יביא לצמצום הפערים בחברה ולחיזוק העובדים. עם זאת להעלאת שכר המינימום סיכונים לא מעטים. מחקרים רבים מצאו כי העלאת שכר המינימום הגדילה ברוב המקרים את האבטלה במשק, במיוחד בקרב קבוצות מוחלשות באוכלוסייה ובעלות שכר נמוך מאוד. שכר המינימום עלול להציב בפני מעסיקים מסוימים את הברירה אם להעלות את השכר או לפטר. ולפעמים, בעיקר בעסקים בעלי מתח רווחים נמוך, פיטורים הם האפשרות היחידה.

מחקר של משרד האוצר מ-2016 בחן את השפעת השינויים בשכר המינימום על התעסוקה והשכר במגזר העסקי בישראל ומצא כי העלאת שכר המינימום מובילה לעלייה בשכר הממוצע במגזר העסקי. עם זאת, עליה זו לא מטיבה עם העובדים, מאחר שחלק גדול ממנה נובע מפיטורי עובדים.

המחקר הראה כי שכר המינימום מוביל לפיטורים בהיקפים המשמעותיים ביותר, בעיקר בענפים עם רמות השכר הנמוכות ביותר: שירותי אירוח ואוכל, ניהול ותמיכה, אומנות, בידור ופנאי ושירותים אחרים. השכר בענפים אלו קרוב לשכר המינימום, והמשמעות היא שעם עדכון שכר המינימום צפויים רבים מהמעסיקים בהם לאבד את הרווחיות, או לפטר את עובדיהם.

ולא רק בארץ. כבר לפני עשור בדקו חוקרים אמריקאים את השפעת עליית שכר המינימום, ומצאו כי ככל שעולה שכר המינימום כך יותר ויותר בני נוער, גברים אפרו-אמריקאים והיספאנים מאבדים את מקום עבודתם. ואלה הן האוכלוסיות שבהן ממילא השכר הוא הנמוך ביותר.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן