6 מפתחות לאבחון הפעילות ברבעון הראשון

שתפו את הפוסט

בלי שהרגשנו הרבעון הראשון הסתיים, וזו הזדמנות טובה לבחון את הנתונים עד כה, ובעיקר לתכנן את המשך הפעילות לשנת 2015.

חלקנו, אם בכלל, עושים "בדק בית" לקראת סוף השנה. אנו ממליצים לבדוק, כבר עכשיו, האם השגנו את היעדים שהצבנו לעצמנו? מה עבד פחות ומה עבד יותר?

ובכן, אחד מעקרונות ההצלחה בעסק הוא אבחון מצבה העסקי של החברה ובקרה שוטפת על הנתונים.

businessman drawing chart

לפעמים יש פער בין מצבו האמיתי של העסק לבין מצבו "בתחושות שלנו". המטרה לשקף את מצב העסק כפי שהוא ( AS IS ), לקבל תמונת מראה אמיתית ולנסות לקבל את ההחלטות המתאימות.

כדי לאבחן את הרבעון הראשון של שנת 2015 ביקשנו מהמומחים של "חשביסט – מנהל כספים אישי לעסק שלך" להצביע על 6 מפתחות חשובים מארגז הכלים השוטף שלהם. מפתחות אלו עשויים לסייע לכם להזניק את העסק קדימה ברבעונים הבאים.

  1. ניתוח דוחות כספיים

יש לייצר דוחות רווח והפסד ניהוליים ופשוטים, לרבעון הראשון או לארבעת החודשים הראשונים של 2015 (בהתאם לסוג הדיווח שלכם), ולנתח את הנתונים בהתאם. לשם כך יש לקחת את הנתונים כפי שהם ממערכת הנהלת החשבונות של העסק, לעשות את ההתאמות הנדרשות ולקבל תמונה אמיתית.

יש לנתח, בין היתר, את תמהיל ההכנסות, את הרכב ההוצאות (כמכלול וכל סעיף בנפרד), לעמוד על החוזקות והחולשות של העסק, לבדוק את שיעור הרווח גולמי, עלויות התפעול ועלויות המימון, ולנתח משמעויות אחרות מתוך המאזן, למי שרלוונטי.

חלק מפעולות אלו ניתן לעשות לבד, אבל ככלל עדיף להסתייע כמובן בגורמים מקצועיים יותר.

אגב, בנוסף ולמי שהעניין רלוונטי, כדאי לבחון גם את אשראי וממוצע ימי הלקוחות והספקים, את ניהול המלאי, הרכב יתרות המזומנים וכן למדוד את היחסים הכלכליים והפיננסיים.

  1. ניתוח הרווחיות

פעמים רבות הרווחיות היא הבעיה המרכזית בחברה, אבל המנהלים מעדיפים לומר ש"הבעיה שלנו היא התזרים" (החשוב כמובן כשלעצמו). יש לבחון את הרווחיות בצורה מובנית, להגדיר "רווח מטרה" ואז "לתחזק" את הבדיקות האלו באופן שוטף. היעדר רווחיות כפי שציפינו ובכלל, עלולה לנבוע ממספר סיבות שחלקן לפחות בשליטתנו. הבנת "המרחב העסקי" לצד ביצוע פעולות נכונות עשויה לשפר משמעותית את הרווחיות.

  1. ניהול תזרים המזומנים

כמובן שלצד ניתוח הרווחיות, יש חשיבות רבה לניהול תזרים המזומנים. עדיף לנהל את תזרים המזומנים בשיטה שהכי מתאימה והכי מעשית עבורכם (כדאי להתייעץ איתנו איזו שיטה הכי מתאימה לכם). ניהול נכון של תזרים המזומנים מונע הפתעות מיותרות ומאפשר לנו לדחות תשלומים לספקים ונותני שירותים ולנסות להקדים הכנסות, אם זה אפשרי. התזרים יכול גם לסייע לנו בקבלת החלטות נוספות כמו האם נחוצה הגדלת מסגרת האשראי? או אם נחוץ שינוי בתמהיל האשראי שלנו?

  1. עבודה מול הבנקים

המטרה להפוך את הבנק מאויב לאוהב (או לפחות לשותף). לרובנו יש נטייה, אולי בצדק, לכעוס על הבנקים. מניסיון, מי שעובד נכון מול הבנק שלו, ומתייחס אל הבנקאי שלו "כנותן שירות חשוב", יכול להפוך אותו לסוג של שותף ולהרוויח המון.

כדאי לכם לקבוע פגישה עם הבנקאי, לשתף אותו במה שהיה עד כה, מה הולך להיות בעתיד, וכמובן להתאים את הצרכים שלכם מבחינת תמהיל הלוואות, מבנה אשראי, עלויות ובכלל.

מוצע לחדש ולערוך הסכם כל שנה עם הבנק. כך למשל, חשוב לבדוק את מסגרות האשראי שלנו. לרוב מסגרות אשראי מחולקות לשני מדרגים. אם לא שמים לב ניתן להגיע לריביות אפקטיביות של מעל 10% על המדרג השני.

יש לבחון את תמהיל ההלוואות ולתכנן את היחס בין ההלוואות למסגרת האשראי בצורה נכונה, וכן את גובה ההחזר החודשי כך שנוכל לעמוד בו.

  1. ניהול מערך החשבונות

ניהול מערכת החשבונות הוא הבסיס לסדר בעסק וליציבותו. גם אם הכל נראה בסדר, כדאי למנהל העסק לבחון אם הנהלת החשבונות מבוצעת "On Line", ככל שניתן ולא בדיעבד, וכמובן לוודא שהנתונים משקפים את מצבו האמיתי של העסק. יש לבחון נקודות רבות נוספות כמו למשל אם העסק מקיים את הוראות ניהול הספרים הנדרשות ממנו.

  1. נושאים אחרים

לדברי מומחי "חשביסט", מנהל העסק מכיר את העסק שלו הכי טוב, וטוב יותר מכל יועץ אחר. צריך לשאול את בעל העסק אם יש נושא מסוים שהוא מעוניין שנבדוק הפעם.

בהיעדר רעיון או יוזמה כזו מצידו, אנו מציעים "לתקוף" עכשיו ובכלל מעת לעת, כל פעם נושא אחר, בין היתר:

  • ניהול ההון האנושי – מוצע לבחון את מערך העובדים, מבנה כוח האדם בארגון שלכם, את עלויות העובדים וחלוקת התפקידים. כדאי לגבש אסטרטגיית תגמול ושכר בארגון, טובות הנאה לעובדים, הדרכות, ימי עיון ועוד.
  • תמחור – יש לוודא שהרווחיות שלנו טובה ומעודכנת. לשקול הפעלת מודלים כמו ABC ואחרים על מנת לשפר את היעילות והרווחיות.
  • תכנוני מס – לבחון את מבנה ההתאגדות שלנו ובכלל אם ניתן להקטין את חבויות המס שלנו.
  • בחינת התקשרויות מול ספקים ונותני שירות – לפעמים ההתקשרויות שלנו מול הספקים ונותני השירותים הם ישנות והיסטוריות. לכן, מוצע לוודא שההתקשרויות בתוקף והן מותאמות למחירי השוק ולצרכים שלנו.
  • ניהול תקציב – לשקול לנהל תקציב מול ביצוע בפועל. לא תמיד זה מתאים מעשית לכל עסק, אבל כל אחד יכול לנהל תקציב ברזולוציה הנכונה עבורו.

אני מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בהקדם על מנת שנוכל לעשות את האבחון גם לחברה או לעסק שלכם.

gil@gmcpa.co.il     eli@gmcpa.co.il     helli@gmcpa.co.il       או בטלפון: 03-6883132

 

 

 

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן