דמי ניהול, שירות לגיטימי או הכנסת עבודה?

שתפו את הפוסט

הקמת חברה ומתן דמי ניהול באמצעותה, לחברה או חברות אחרות, הפכה ליותר שכיחה בשנים האחרונות. התקשרות כזו לתשלום דמי ניהול יכולה להיחשב כתכנון מס מותר, אבל עלולה להתפרש גם כתכנון מס אסור.

Businessman pointing at rising arrows

כך למשל בפס"ד "קרן תל אביב" מאוקטובר 2014 קבע בית המשפט כי אם הסכם ניהול נערך לאחר העסקת המנהל באופן אישי, אבל בפועל התקיימו מבחני יחסי עובד מעביד בין המעסיק למנהל, וכן שתוצאת ההסכם הייתה תשלום מס חברות בלבד עבור דמי הניהול וללא משיכת משכורת מחברת הניהול, הרי שמדובר בהסכם ניהול שכל מטרתו הימנעות לא נאותה ממס.

בפס"ד ק דין חדש שפורסם באפריל 2015 בעניין "בייגל" קבע בית המשפט, כי ניתן לסווג סכומים אשר נתקבלו על-ידי חברה אם מחברת בת כדמי ניהול, כאשר המהות העסקית של ההתקשרות היא מתן שירותי ניהול בפועל, בלי שאלו הגיעו למדרגה של קיום יחסי עובד מעביד.

חברת האם בבעלות בייגל הייתה החברה שבה נעשתה הפעילות במשך שנים, עד שהוקמה חברה חדשה בשיתוף בעל מניות אחר. הפעילות הועברה לחברה חדשה ונחתם הסכם התקשרות וניהול, לפיו מנהל החברה הוותיקה ייתן שירותי ניהול לחברה החדשה.

פקיד השומה טען בין היתר ש:

  1. התקיימו יחסי עובד-מעביד בין החברה החדשה לבין בייגל, ולכן יש לסווג את דמי הניהול המשולמים מהחברה החדשה לחברת האם, כהכנסת עבודה של בייגל.
  2. לחלופין, יש לראות את בייגל כקבלן עצמאי, ולחייב את דמי הניהול האמורים כהכנסת בייגל מעסק.
  3. ההסכמים השונים והפעולות אשר נעשו על ידי בייגל המעורבים האחרים, אינם אלא מצג שווא, המהווה עסקה מלאכותית, חסרת טעם מסחרי, למעט הפחתת מס בלתי נאותה, תוך קיזוז הפסדי העבר של חברת האם. לפיכך דמי הניהול מהווים הכנסה בידי בייגל, כשכיר או כעצמאי.

בית המשפט דחה את טענות פקיד השומה וקבע כי:

  1. קיום יחסי עובד-מעביד בין החברה החדשה לבין בייגל, ייבחן לפי מבחנים שנקבעו בפסיקה וקיומו של קשר אישי אינו מספיק כדי לקבוע כי התקיימו יחסי עובד מעביד. שירותי הניהול הוענקו על-ידי חברת האם אשר הינה חברה עצמאית, ותשלום דמי הניהול הועבר אליה. בייגל הצהיר כי במסגרת מתן שירותי הניהול הוא לא היה כבול לסדר זמני עבודה, לא היה כל פיקוח או בקרה על בייגל ובהסכמי הניהול נאמר במפורש כי: "לא יהיה בכריתת הסכם זה או בביצועו כדי ליצור יחסי עובד-מעביד בין החברה לבין בייגל או כל אדם אחר".
  2. אין לראות את בייגל כקבלן עצמאי ולחייב את דמי הניהול האמורים כהכנסה מעסק, מאחר וכוונת הצדדים הייתה ליצור התקשרות אשר במסגרתה יעניק בייגל, שירותי ניהול כיועץ עסקי בלבד.
  3. בבחינת מכלול הפעולות אשר בוצעו על ידי בייגל וייתר הצדדים אין מדובר בעסקה מלאכותית. מלבד הרצון בהפחתת מס, יש "טעם מסחרי להעברת דמי הניהול לחברת האם, מאחר, והחברה החדשה הוקמה ע"י בייגל יחד עם משקיע נוסף שגם יש לו אינטרס עסקי וכצד ג' בעניין. כמו כן, מתן שירותי הניהול, באמצעות חברה, מהווה דרך מקובלת בעולם העסקי, ויש בכך טעם מספק להעברת דמי הניהול מהחברה החדשה לחברת האם, ולא לידי בייגל.

לסיכום, דמי ניהול אינם הכנסת עבודה אם לא מתקיימים יחסי עובד מעביד, ובכל אופן מומלץ לערוך הסכמים נכונים ומתאימים על מנת להימנע מאי נעימויות בעתיד.

 נכתב על ידי רו"ח אייל גיל gil@gmcpa.co.il

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן