הסבת דמי שכירות לאחר, למי שייכת ההכנסה?

שתפו את הפוסט

למי שייכת הכנסה מדמי שכירות? לבעל הנכס או למי שמקבל את ההכנסה בפועל? שאלה זו נידונה בחודש יוני 2015 בעניין "ש.א" – עורך דין שטען שאינו חייב במס עבור שתיים מהדירות שהשכיר, מאחר ששכר הדירה שולם לבתו ולאחותו והוא לא נהנה ממנו.

כפי שעדכנו בזמן האחרון, בעלי דירות להשקעה נמצאים "על הכוונת" של רשות המסים בתקופה האחרונה.
בעלי דירות מעבירים לעיתים ומסיבות שונות את ההכנסה מדמי השכירות לקרוב משפחה. לעיתים, כדי לסייע לו כלכלית ובמקרים מסוימים כדי לשייך אליו, לכאורה, את ההכנסה מדמי השכירות ולהימנע מתשלום מס.

על רקע האכיפה המוגברת של רשות המסים, נשאלת השאלה האם יכול בעל דירה לטעון כי אינו חייב במס על דמי שכירות אשר משולמים לאחר ולא משולמים לו?

שאלה זו נידונה בחודש יוני 2015 בעניין "ש.א" בבית המשפט המחוזי מרכז. פסק הדין דן בעניינו של עורך דין שהשכיר כמה דירות מגורים ולא דיווח על שכר הדירה לרשויות המס. מתוך פסק דין זה בחרנו להתמקד הפעם בשתיים מהדירות שהושכרו למגורים, שעליהן הוא ביקש לא לשלם מס, מאחר ששכר הדירה שולם לבתו ולאחותו. לטענתו, על אף שהוא בעל הנכס, מאחר והסבת ההכנסה היא אמיתית ולא מלאכותית אין מקום למסותו על הכנסותיו מדירות אלו.

בית המשפט בחן את הוראות סעיף 84 לפקודת מס הכנסה הדן בהסבת הכנסה הניתנת לביטול והרי המסקנות:

  • הסבה ניתנת לביטול אם היא כוללת הוראה להחזרת ההכנסה לבעל הנכס.
  • הסבה ניתנת לביטול אם יש בידי בעל הנכס הכוח והשליטה על הנכס ועל ההכנסה הנובעת ממנו.

בית המשפט דחה את טענות הנישום שההסבה אינה ניתנת לביטול. יש להניח שכפי שהורה הנישום ששכר הדירה ישולם לאחותו ולבתו, הרי אין שום מניעה שישיב לעצמו את פירות השכירות, ושיוכל לעשות זאת בכל עת. כמו כן נמצא ייפוי כח של בתו של הנישום, המקנה לו את הזכות לעשות ככל שיחפוץ בנכסיה וגם בנכס זה. מכל אלה ניתן להסיק שהמערער (העו"ד) השאיר בידיו את הכוח להחזיר לעצמו את השליטה בנכס ובהכנסה, ועל כן יש לראות בהכנסה כאילו היא הכנסתו שלו ולא של אחותו או בתו.

בית המשפט הוסיף וקבע כי אילו היה המערער מוציא מרשותו את הדירה ומעביר אותה, כי אז היה נחשב למי שניכר (או עיתק) את הכנסתו, ואז הייתה ההכנסה מיוחסת לבתו ולאחותו, אך בפועל לא עשה כך.

לדעתנו למרות הכלל כי בעל הנכס (העץ) הוא גם בעל ההכנסה (הפירות), הרי שאם מוסכם על שני הצדדים להעביר את ההכנסה לתקופה קצובה או אחרת, אין מניעה לייחס את ההכנסה למי שקיבל אותה בפועל.

אנו ממליצים, לאור הוראות פקודת מס הכנסה ונטל ההוכחה מכוח הפסיקה, לעגן את הסבת (ניכור) ההכנסה מראש במסגרת מסמך משפטי מחייב.

מאת: רו"ח אייל גיל, שותף מנהל, גיל הלוי גולד רואי חשבון ויועצים.

הרשמו לניוזלטר שלנו

פרסומים נוספים

דילוג לתוכן